Setahun yang berlalu


Masuk bulan Januari tahun ni,genaplah setahun arwah ibu 'pergi'.Tapi rasa baru semalam ibu pergi,masih berbekas kenangan yang tersimpan.Saya hanya manusia biasa,hanya hamba yang lemah.Masih merindukan kenangan2 yang terlalu indah untuk diingati,tetapi itulah takdir ketentuan Allah,redha dan menerima qada' dan qadar yang tertulis.
 
“Dan ucapkanlah doa: Wahai Tuhanku, kasihilah kedua orang tuaku sebagaimana mereka telah mendidikku semenjak kecilku.” Surah al-Isra: 24
Selalu mendoakan kesejahteraan ke atas mereka walau di mana sahaja kita berada..
Dia takkan kembali lagi..

Berkali2 saya memujuk diri sendiri,melupakan kenangan dan menerima kenyataan bahawa ibu takkan kembali mewarnai hari2 yang mendatang.Biarpun airmata membasahi sujud kita,takdir Allah tiada yang mampu mengubahnya.Kekesalan terbuku di hati,betapa selama ini,terlalu sedikit pengorbanan yang dilakukan,nasihat yang selalu sahaja dilupa,ah susahnya menjadi anak yang baik.Bahawa semua manusia akan mati,tiada siapa yang akan terus menerus kekal di dunia ini.

Mari menjadi anak2 yang soleh dan solehah..
Bukan mudah

Jauh di dasar hati,berazam untuk jadi anak yang baik.Saya pasti semua anak pun ada cita2 macam tu,yang boleh mendoakan kedua orang tuanya ketika mereka sudah tiada,boleh menjadi ‘penolong’ untuk mereka di ‘sana’.Tapi sukar,banyak sangat dugaan,ujian untuk menjadi anak yang soleh.Bila berada di saat ini,baru kita terfikir betapa pentingnya didikan dari ibu bapa untuk anak2 mereka sedari kecil lagi.Dan didikan menurut acuan Islamlah yang terbaik.

Jasa Ibu membawa ke syurga,hargailah mereka seadanya
Hargai yang kita miliki sekarang..

Hargailah ibu kita,sebagaimana mereka menghargai kita.Ibu insan yang selayaknya kita hargai,kita berbakti dan kita kasihi selepas Allah dan RasulNya dalam dunia ini.Kasih sayangnya memang tidak terbanding.Fitrah manusia,kita hanya sedar betapa berharganya sesuatu bila ia luput dari sisi kita.Terima lah siapapun mereka,walau siapapun diri kita jangan lupa untuk berterima kasih kepada mereka.Tanpa mereka,takkan adanya kita di dunia ini.Allah sahaja yang Maha Mengetahui.

“Dan Kami wasiatkan kepada manusia untuk berbuat baik kepada kedua orang tuanya. Ibunya telah mengandungnya dalam keadaan payah yang bertambah-tambah dan menyapihnya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua orang tuamu. Hanya kepadaKulah kembalimu.” Surah Luqman: 14

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...